De starkaste varumärkena i världen är ofta de som är högst värderade, detta för att kunderna är villiga att betala för tjänsterna, och dessutom betala mer än för andra, svagare varumärken.
Att göra avtryck och intryck är de allra flestas dröm, inte minst de som har ett företag som de vill ska slå igenom. Med rätt marknadsföring och smarta e-handelslösningar som https://www.vaimo.se/ kan det gå vägen. Vilka är egentligen de starkaste varumärkena där ute?
I Svenska Dagbladet går det att läsa om hur företaget Yougov Brand Index har undersökt vilka varumärken det pratas mest om i Sverige. Ett statligt bolag finns bland dessa, ovanligt nog. Det är Systembolaget som trots belackare och mångas starka åsikter har ett högt anseende hos många svenska konsumenter. Dryckesleverantören finns faktiskt med på topptiolistan över de mest populära varumärkena i Sverige. Andra svenska varumärken som är väldigt omtyckta hos allmänheten är bland annat chokladjätten Marabou (som dock ägs av amerikanska Mondelês International, Blocket.se samt diskmedlet Yes och Västerbottenost av alla saker. Detta är några av de mest älskade, svenska varumärkena. Hur ser det ut i resten av världen egentligen, vilka är världens högst värderade varumärken?
Starka varumärken i världen
I tidningen Veckans Affärer listas världens starkaste varumärken och hur mycket de in facto är värda. Det är inga stora skrällar i listan, med tech i toppen tillsammans med läsktillverkare, biltillverkare, snabbmatskedjor och företag som erbjuder underhållning. Varumärken får sitt värde av kunderna, värdet ligger i hur kunderna uppfattar dem och därmed, vad de är villiga att betala för att få vara en del av varumärket. Ju högre uppfattning ett varumärke har, desto mer kan de få kunderna att betala för sina tjänster. Listan över världens högst värderade varumärke, deras värde och deras bransch ser ut som följande:
- Apple, 1 280 miljarder kronor, Teknologi
2. Google, 685 miljarder kronor, Teknologi
3. Microsoft, 625 miljarder kronor, Teknologi
4. Coca-Cola, 486 miljarder kronor, Drycker
5. Facebook, 437 miljarder kronor, Teknologi
6. Toyota, 349 miljarder kronor, Bilar
7. IBM, 344 miljarder kronor, Teknologi
8. Disney, 328 miljarder kronor, Fritid
9. McDonald’s, 325 miljarder kronor, Restauranger
10. GE, 305 miljarder kronor, Diverse - Samsung, 300 miljarder kronor, Teknologi
12. Amazon, 292 miljarder kronor, Teknologi
13. AT&T, 270 miljarder kronor, Teknologi
14. BMW, 239 miljarder kronor, Bilar
15. Cisco, 236 miljarder kronor, Teknologi
16. Oracle, 232 miljarder kronor, Teknologi
17. Intel, 230 miljarder kronor, Teknologi
18. Nike, 228 miljarder kronor, Kläder
19. Louis Vuitton, 226 miljarder kronor, Lyx
Mer om detta går det att läsa om här, i Göteborgs-Posten.