Det står ofta i dagspressen om den så kallade ”butiksdöden”, som till stor del har sin grund i att de fysiska butikerna konkurreras ut av e-handeln. Här ska vi undersöka vad som är bra att tänka på när du har en e-handel som växer.
Driver du en e-handel idag? Grattis, då har du valt rätt spår. Över hela världen läggs det kontinuerligt ned fysiska butiker som inte kan hänga med webbutikerna. Att syssla med e-handel har definitivt sina fördelar som det är svårt för de fysiska butikerna att matcha. Till att börja med så har du ingen hyra för en butikslokal och du behöver dessutom inte ha en bemannad kassa, vilket innebär att du redan sparat in en bra slant. Det är precis det här som gör att du som e-handlare kan hålla lägre priser än vad de fysiska butikerna har möjlighet till.
Fungerande lagersystem
Du som har en växande e-handel kanske börjar känna lite ”växtvärk” i vissa avseenden. Dels ska du förstås fortfarande hinna att betjäna alla dina kunder, genom att skicka beställningar och svara på frågor, men det stannar förstås inte där. En växande verksamhet för med sig så mycket mer än så. Bland annat kräver det mer än någonsin ett logistiksystem som fungerar. Du behöver också ett bra lagersystem, exempelvis i form av mycket smarta entresol-lösningar som låter dig utnyttja din lagerlokal på bästa sätt. Trots allt vill du inte lägga ned en massa tid på att leta på ett lager som är en enda röra – eller där du kanske egentligen inte får plats med dina produkter alls. Dessutom skapar röran felsaldon med jämna mellanrum, där du inte har koll på läget. Genom att ha en god ordning på ditt lager kan du arbeta mycket effektivare, med nöjda kunder som följd.
Bra IT-lösningar
Något annat som kommer underlätta ditt jobb är ett välstrukturerat IT-system, där du får full kontroll. Bland annat handlar det om system där du hanterar kunder, ett så kallat CRM-system, samt ett lagersystem. Lagersystemet bör vara så automatiserat som möjligt för att du ska kunna registrera varor på ett effektivt sätt; både vad gäller det som lämnar lagret och det som kommer in. Att kunna skanna streckkoder är en fördel som hjälper dig både löpande och när det är dags att göra inventering. CRM-systemet låter dig hålla reda på kundbearbetning, beställningar och mycket annat.
Viktigt att tänka på i en växande e-handel är också att din webbutik finns på en server som klarar den ökande trafiken. Det är inte roligt att missa en affär, eller många, bara för att tekniken inte fungerar som den ska. Kunderna blir irriterade av en långsam eller icke-fungerande webbplats och besöker därför istället en konkurrent. På samma sätt ska du säkerställa att kontaktvägarna fungerar, eller främst att du har tillräcklig kapacitet på mejlservern för att kunna sköta kommunikationen med dina kunder.
Självklart gäller det att fortsättningsvis skilja sig från konkurrenterna. Det finns många webbutiker idag, så här gäller det att vara lite finurlig och hela tiden utveckla konceptet.