USP, logo, varumärke. Det är många saker att tänka på när du ska marknadsföra dig själv som entreprenör. I en tidigare text skrev vi om det personliga varumärket, och när du lyckats förmedla bilden av dig själv kommer nästa steg: att sprida det, skapa ryktet, göra sig påmind i vardagen. Precis – göra reklamen.
Det är genom tillsynes små metoder som sätter spår hos folk när vi ska göra intryck. Inom kultursektorn finns många flitiga entrepenörer som frilansar med sin kreativitet. Det kan vara DJs, skribenter, curators, konstnärer, skivbolag eller klubbar. Oftast är dessa människor upptagna med att söka nästa uppdrag att de glömmer upprätthålla sitt varumärke. Nätverk är otroligt bra, men för att bygga ett bra nätverk kan det vara bra att fundera över hur man kan profilera sig bättre.
På www.tsreklam.se kan du beställa profilprodukter. Det kan vara något så enkelt och subtilt som att märka ditt USB-minne med ditt varumärke, beställa nyckelband med ditt profiltryck eller tygpåsar med din logo. Finns det eget varumärke representerat i något du bär så ger du också intrycket av att vara mer stabil, något som skapar enorma konkurrensfördelar. Med din profilering kan du också sälja merch (merchandise) och tjäna extra pengar, som ett exempel i SvD.
Profileringen återspeglar dig
Det vanligaste sättet att marknadsföra sig idag som frilansare är genom att profilera sig på sociala medier. Men även här gäller det att finna en röd tråd. Och många inom den här sektorn kanske inte ens har någon bra logo, något konkret att förhålla sig till, och misslyckas därför med
att slå igenom. Man kör på med sina gigs och kanske kommer uppdragen ändå kontinuerligt. Men fundera över vad som skulle hända om du nischade dig mer? Då skulle fler bokare kunna förhålla sig till dig.
Några som har lyckats bra med sin profilering är Rebecca och Fiona. De har en tydlig stil och varumärke som gör dem lätta att känna igen om man bara har sett dem någon gång förut. Och det etablerade varumärket hjälper dem att gå vidare i sina karriärer.